המהפך של אביחי: בנו עליו להיות ראש ישיבה, הפך למדריך כושר

אביחי מלכה למד בישיבת פוניבז' ונחשב "עילוי" בתורה ויועד להיות ראש ישיבה או רב ראשי. אלא שמלכה לא היה מרוצה מאורח חייו, ורצה להתפרנס לצד לימודי הקודש. בניגוד לעמדת בני משפחתו והרבנים בישיבה, הוא עשה את המהפך בחייו: סיים בגרות, תואר ראשון, לומד לתואר שני וס

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

ראיון עבודה לא מוצלח גרם לאביחי מלכה מאשדוד לשנות את חייו מקצה לקצה. מצעיר חרדי שנחשב לעילוי והבטחה גדולה בעולם הישיבות הוא מנהל כעת אורח חיים שונה חילוני, הספיק ללמוד להוציא תואר וכעת הוא גם משמש כמדריך כושר.

אביחי נולד וגדל באשדוד כילד חרדי. מד במסגרות חרדיות והצטיין בלימודי תורה. "גדלתי בבית חרדי ברובע ג' ואנחנו משפחה של 7 אחים. משפחה חרדית" מעיר על עצמו אביחי בראיון. "למדתי בתלמודי תורה של חרדים, ישיבה קטנה ליטאית בישיבת פוניבז'. בחור מזרחי כמוני והלכתי בכל זאת לישיבה אשכנזית, כי היא נחשבה לישיבה הטובה ביותר". בשל היותו עילוי הציפיות ממנו בתחום היו רבות. "ציפו שאהיה רב ישיבה, רב שכונה ואפילו רב ראשי".

אבל אביחי חשב אחרת. הוא ביקש לעבוד לפרנסתו, לצד לימודי הקודש. "בגיל 24 החלטתי שאני צריך לממש את הפוטנציאל ואת היכולות שלי, לחפש את עצמי מבחינת עבודה. אני זוכר שפתחתי אתר למציאת עבודה. התבקשתי לשלוח קורות חיים. השורה העיקרית היא כמובן שבין השנים 1989- 2014 למדתי תורה". הוא שלח קורות החיים בעקבות מודעה לעבודה בבנק, והוזמן לראיון עבודה, שנערך למחרת במגדלי עזריאלי בתל אביב. "הגעתי לאותה חברה והמראיינת, הסבירה לי שזו חברת כוח אדם והם מחפשים עובדים למספר משרות במשק. היא אומרת לי שדרישת הסף כדי להתקבל לתפקידים אלו הן תואר ראשון במינהל עסקים, תואר בכלכלה ושואלת אותי 'יש לך?' , אני אומר לה לא. היא לא מתייאשת ומנסה לחפש באותו בנק עבודה אחרת, ואומרת לי שיש אפשרות באותו בנק במענה טלפוני פרונטלי. הדרישה היא בגרות מלאה ושואלת ' איך הבגרות אצלך?' , אני אומר לה בהומור הרי אני לא יודע מה זה בגרות מה בגרות מלאה. מה זה, היא שואלת 'כמה יחידות יש לך בבגרות?' ואני עונה לה שאין לי אולי לימודי תורה אבל לא אנגלית לא מתמטיקה והיא מסבירה שבלי בגרות המשרה לא רלוונטית עבורי".

977856846

איך הרגשת באותם רגעים?

"אני מתחיל להבין שזה לא הולך ואני מתחיל להרגיש איזושהי מבוכה. בכל זאת היא הייתה ממש נחמדה. היא אמרה שהיא ממש תשתדל לסווג אותך לאיזושהי עבודה, ואז היא אומרת לי שיש אפשרויות לעבודה בחברה להשכרת רכב שרוצה דייל, לתת ללקוחות רכבים לבדוק רכבים וכדומה. אמרתי מקסים נהדר תני לי רק לעבוד אני רוצה להתפרנס אני רוצה להתחיל במשהו, אני רוצה להיכנס למעגל הזה, מעולם לא קיבלתי תלוש משכורת ואני לא יודע איך זה מרגיש. אני רוצה לפרנס את עצמי זה מה שאני רוצה ואז היא שואלת 'איך האנגלית שלך? עמידה מול הלקוחות שדוברים אנגלית?'. אמרתי שאני יודע קצת אידיש אם זה יעזור. זה מה שלמדתי בישיבה.

המראיינת החביבה ניסתה לשלב את מלכה כמאבטח אך גם זה לא צלח היות והוא לא שירת בצבא ואין לו הכשרה כרובאי. היא הביעה התנצלות והסבירה לו שאין לה עבודה עבורו. מלכה יוצא נסער. "אני זוכר למעשה איך שאני יוצא מאותה פגישה בגיל 24 שהוא גיל מאוד מתבגר ובמגזריות שלך במקום שהיית נמצא בו בכלל שהיית מאוד מצליח ויש ממך ציפיות מאוד גבוהות ממך ואתה למעשה כל החיים למדת כל יום שעות על גבי שעות ואתה בנאדם שנשאר במקום שלך. אבל כשאתה מנסה להשתלב במעגל העבודה שאתה רוצה ומגיע עם אפס מיומנויות אתה מגלה מציאות שאתה יכול להשתלב בשוק העבודה בצורה נאותה ונורמאלית פשוט אין אפשרות כשאתה מגיע עם אפס מיומנויות".

מלכה מחליט לחולל מהפך בחייו ומחליט להשלים פערים לימודיים. "החלטתי ללמוד לימודי ליבה שלא מלמדים במוסדות החינוך החרדיות. החלטתי להילחם על מימוש עצמי שלי. אני אביחי מלכה מרגיש זה לא המקום שאני רוצה ללכת ולממש את הפוטנציאל שלי".

אחרי אביחי מלכה

גם עבדת על הגוף שלך..

"נכון. הייתי נער שמנמן ועגלגל אז התחלתי באיזשהו תהליך של ירידה במשקל. נרשמתי בחדר הכושר ובאמת עשיתי שינוי מאוד משמעותי. הרודתי 35 ק"ג. חייתי במצב שהנראות החיצונית שלך לא ממש משמעותית. יש איזה הזנחה. התאהבתי בעולם הכושר והתחלתי לקחת צעד אחד קדימה". מלכה סיים בהצלחה בגרות ומשם המשיך וסיים בהצטיינות יתרה תואר ראשון בקריה האקדמאית אונו וכיום לומד לתואר שני במנהל ומדיניות ציבורית במכללת ספיר. לדבריו אחרי התואר השני הוא מתעתד להמשיך וללמוד. ובנוסף ללימודים האקדמיים שלו הוא למד בגבעת וושינגטון לתואר מדריך כושר ועבר בהצלחה.

עם התעודה הוא מתקבל כמדריך כושר ברשת "פרופיט" בסניף באשדוד ובמקביל הוא משמש כמדריך לבני נוער בסיכון בבתי ספר באשדוד. הוא אינו אוהב את ההגדרה "בני נוער בסיכון" ומסביר שבמגזר החרדי אין הרבה אופציות. או שאתה לומד תורה או שאתה נפלט מהלימודים. "יכול להיות שיש לך את הקישורים אחרים כגון יכולות מוזיקליות כישורים של משחק ועוד כל מיני דברים אחרים או כל מיני מקצועות אחרות שאין להם, אתה לא יכול להגיע לביטוי במגזר החרדי כאלו. אם אתה לא לומד תורה אתה בחוץ, אנחנו מקבלים נערים שם ממגזרות חרדיות שפלטו אותם והם מאוד מאוד טובים וחיוביים שיש להם פוטנציאל מאוד גדול ממסגרות אחרות שיכלו למקום אותם למקום נכון אבל בגלל שהדרישה היא לימודי קודש בלבד אז במגזר החרדי אוטומט אתה נפלט החוצה ולכן גם אני עובד איתם" .

אתה חש שעשית שינוי גדול?

"כשאתה נכנס למעגל עבודה , מקום שמתווך בינך לבין העולם החיצון הציבור הכללי החילוני שלא הכרת מעולם שלא נפגשת אתה מעולם, כאילו אתה חי בשכונה החרדית חברים חרדים משפחה חרדית כולם נראים חרדים, ופתאום אתה פוגש אנשים שתמיד איפשהו שלא קשורים אליך כי מאחורי הפרגוד פתאום אתה נוגע בהם פתאום אתה מדבר איתם פתאום אתה נכנס לעולם החילוני פתאום אתה מקבל קודים חדשים שלא ידעת אותם לא הכרת אותם אתה פתאום לומד לדבר בשפה שונה בשפה שהיא אחרת".

מה אתה היום חילוני מסורתי?

"חשוב לי כן מאוד להדגיש שלאורך כל השנים וגם היום אני עדיין חובש כיפה אני לא מגדיר את עצמי כחרדי אני מגדיר את עצמי כאדם דתי ואין בדברים סתירה. אפשר ללמוד תורה ולעבוד. אני בנאדם דתי. הרי גם בהלכה נכתב שתורה שאין בא מלאכה סופה שהיא בטלה, תמיד רשום בדבר העניין הזה אנשים צריכים גם לעבוד וגם לפרנס. הרמב"ם היה רופא, היו צדיקים גדולים שנרשמו עליהם שהיו סנדלרים ונפחים והכל, זו איזושהי המצאה חדשה שלדעתי הציבור האשכנזי הפופולארי גרר אחריו את כל הציבור החרדי כשאתה מוגדר כחרדי אתה צריך לשבת וללמוד במסגרות תורניות מהבוקר ועד הלילה".

איך הגיבו המשפחה ללימודים שלך?

"ההורים למעשה, לעולם לא תמכו בשינוי ולא מימנו לי את הלימודים ולא מימנו שום דבר. הכל אני. הם התנגדו לשינוי ושאלו למה? אמרו לי להישאר בלימודי הקודש ושהם בנו עלי שאני אהפוך לרב. הם חששו מה יגידו מה ידברו מבחינה חברתית על ההחלטה ללמוד לימודים חילוניים. אבל אני הלכתי בעקבות החלום שלי"

מה עוד אתה חולפם לעשות?

"להכניס רפורמות בבתי הספר החרדיים שיקלו עליהם להשתלב במעגלי החיים ולהיכנס למעגל העבודה. לכן אני גם חושב על השתלבות בפוליטיקה או המקומית או אפילו הארצית כדי לקדם את החלום הזה. אני רואה את עצמי נכנס לפוליטיקה וכאדם משפיע, לא במפלגות החרדיות אבל כן רואה את עצמי נכנס לפוליטיקה".

יש לך מסר לבחורים כמוך במגזר החרדי המתלבטים אם ללמוד ולעבוד?

"המסר שלי לאותם אנשים שגדלו כמוני הוא פשוט: אם יש לכם חלום תממשו. אם אתם רוצים ללמוד לימודי קודש ולהיות רבנים לכו על זה. אבל, אם אתם אנשים שמרגישים שזה לא המקום שלכם ויש לכם חלומות אחרים לכו בעקבות החלומות שלכם גם אם זה קשה, כי בסופו של דבר התחושה של סיפוק היא גדולה. א ני קמתי מאיזה שהוא מקום ועשיתי צעד בשבילי. במקום להסתכל במראה ולהרגיש שאתה לא במקום הנכון ולחוש החמצה פשוט לכו על מה שאתם רוצים או חולמים לעשות"

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן