תחקיר: מוטי מלכא, מגיע לך פרס מפעל חיים גם על שחיתות

דומה שמוטי מלכא מנכ"ל המשכן לאמנויות הבמה שנבחר לתפקיד בגלל קרבתו לשלטון, עושה מאמצים אדירים לקבל פעם אחר פעם פרסים, גביעים ותעודות הוקרה והצטיינות. מעין תעודת ביטוח או אחריות על מנת להראות שהוא מנכ"ל יעיל וטוב ומנהל את המיליונים של כספי ציבור בצורה טובה

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

ומה נזכרנו באיש ובמעלליו? אשדוד10 פרסם לאורך השנים פרסם על מלכא אין ספור תחקירים, שאחרים בתקשורת נמנעו מלפרסם. תחקירים על תפקודו ועל מעלליו בניהול המשכן לאמנויות הבמה וכששימש כמנהל התזמורת האנדלוסית הראשונה שהתפרקה. אולי נמנע מי שנמנע לפרסם עליו משיקולים כלכליים כי אחרי הכל למלכא יד על הברז הכספי למודעות ולחסויות. ולמה נזכרנו כעת אתם שואלים? ראשית כי טוב לחזור ולברר מה קורה ושנית כי השבוע נשלחה הודעה שמבשרת כי מלכא קיבל פרס. וזו לשון ההודעה שנשלחה על ידי משרד יחסי הציבור של המשכן, משרד מתל אביב: "מוטי מלכא מנכ״ל תאגיד המשכן לאמנויות הבמה אשדוד. יקבל פרס מפעל חיים של אגודת אומני ישראל על תרומתו רבת השנים לתרבות הבמה בישראל. כעת זה רשמי גם ברמה הלאומית. כבוד גדול למר מוטי מלכא ולעיר שלנו אשדוד בה צמח והוביל לצמרת חיי התרבות בישראל ברכות והמשך עשיה והצלחה”.

אכן נשמע טוב ויפה אלמלא היה מדובר באיש, שכשל בניהול התזמורת האנדלוסית אותה הביא לסגירה לאחר דיונים משפטיים, לכתבות מכפישות בתקשורת הארצית ולשם רע שיצא לעיר אשדוד. באותה תקופה בה עובדי התזמורת, עליה היה אחראי, עולים מחבר העמים לא קיבלו שכר והם הפגינו ברחבי הארץ וזה לא הוסיף שם טוב לעיר ולתזמורת. האיש שדוחות ממשלתיים קבעו כי פעל על סף הפלילי. כך למשל דו״ח של החשב הכללי לאוצר וכן של מבקר המדינה. דוחות חמורים שמי שקורא אותם מבין שרק על פיהם האיש הזה שאמור להביא תרבות לאשדוד צריך לעוף הבייתה. תחת זאת הוא מביא תרבות רעה של קומבינות, מניפולציות והליכה על גבול הדק בין המותר לאסור ועל סף פלילי לעתים. איש כזה, מזמן היה צריך לקבל בעיטה החוצה מהמערכת ולא לתת ולו דקה אחת נוספת לעסוק בכספי ציבור ומדובר במיליוני שקלים, שמופקדים בידיו והוא עושה או לפחות עשה בעבר כמעט ככל העולה על רוחו.

621851789963963652114

פרס גאון או פרס חרטא?

זה מזכיר לנו את "פרס גאון" שקיבל לעצמו מוטי מלכא. בשנת 2017 הוא קיים בקאמרי טקס בו הוענק לו פרס על ידי הנהלת מורשת יהדות צפון אפריקה. מתלונות של עובדי המשכן למבקר המדינה הם טענו כי התקציב לאירוע הגיע מעמותת פיוט ושירה אותה מנהל מלכא. מהתקציב שולמו האולם בקאמרי, הזמרת האוכל וזמרים שקיבלו מהעמותה כסף והופיעו באותו אירוע. גם עובדי המשכן גוייסו באופן מפתיע להפקת האירוע, כך גם סרטון המתאר את קורות חייו של מלכא שמומן מכספי המשכן והוקרן באירוע. אירוע שהופק כולו כדי להאדיר את שמו של מלכא תחת כסות של קבלת פרס כאילו רשמי.

יו"ר האופוזיציה העירונית, ד"ר אלי לחמני: "אינני יודע מה הסיבה לפרס אבל מעריך את קבלת הפרס, פרסים יש לכבד ולהעריך, אבל יש תקלות וליקויים במשכן לאומניות וגם בעמותת פיוט ושירה. אני חושב שצריך לעשות בדיקה מעמיקה במשכן לגבי הפעילות וגם ברמה של הבזבוזים שאנחנו הציבור נדרשים לשאת בהם. יש הרבה סימני שאלה וגם לגבי המיליונים שהפסדנו בזמנו שלא קיבלנו עבור התזמורת בזמן שההתנהלות שם הייתה קלוקלת. מקריאת הדוחות של המשכן עולות תהיות ושאלות רבות דרך הפעילות הכלכלית והניהולית של המשכן ושל העומד בראשה מוטי מלכא והצורך שהעירייה תכסה גירעונות של מיליונים עקב טעיות ניהוליות בסיסיות של מלכא המנכ"ל ואני מצפה בנקודת הזמן שמבקר העירייה יכנס לבדיקה מעמיקה בכל מה שקורה במשכן ושיגיע למסקנות".

איש כזה שמקבל פרס מאגודת אמני ישראל שנחשבת לאגודה טובה ואין לנו טענות נגדה, אולם ייתכן מאוד כי מי שהחליט שם על הפרס לא בדיוק מכיר או שמע או נודע על עברו הבעייתי בניהול מערכות ובניהול כספי ציבור. אם היו קוראים את הדוחות של החשב הכללי לאוצר ושל מבקר המדינה, בטוח היו עושים חשיבה חדשה האם לתת לו את הפרס.

המוסר הכפול של מלכא: תוקף את האמנים מפרגן למירי רגב

כך למשל, אם מעיינים בעיתון 'הארץ' מיום 20 למאי 2015 שם הוא פרסם מאמר בעיתון הארץ תחת הכותרת "רגב לא זקוקה לתעודת כשרות" היו מגלים את התכונה הבסיסית שלו: לרקוד על כל החתונות. במאמר הוא מגן בחירוף נפש על שרת התרבות מירי רגב, שהותקפה בזמנו על ידי אמני ישראל שראו בה "אויבת התרבות". באותו מאמר הוא מלכלך ומגחך את האמנים: גברי בנאי, אחינועם ניני ואחרים שהעבירו ביקורת על רגב. וכך כתב בין היתר : "..דומה שמזמן לא נראה כאן עליהום כמו זה שהופנה אל מירי רגב עם מינויה לשרת התרבות והספורט. הגדיל לעשות אחד מגדולי הוגי הדעות, ענק רוח בזכות עצמו, גברי בנאי, כשאמר: "בעיני היא בהמה". החרו החזיקו אחריו אמנים כמו שייקה לוי, אחינועם ניני ואביב גפן, שהביעו הלם לנוכח הליהוק. צלם בהיכל, סכנה לכיבוש "המאחז" בה"א הידיעה. המשרד הזה הוא נשמת אפו של השבט, מקדש מעט לחילוניות הצרופה, המבקשת לשמר את ההגמוניה על התרבות בישראל. יש כאן שילוב של אסטרטגיה וטקטיקה: נכה בה מכת מחץ כבר בפתיחה, היא תיכנס למגננה, וכדי להוכיח לנו שהיא ראויה — תרד מהעץ של: באתי לעשות מהפכה. מהפכה תעשי בחצר הפרטית שלך, בחצר המרכזית שלנו תתנהגי כפי שמצפים ממך. זה הצליח מול לימור לבנת, שהבינה מהר מאוד מאיזה צד מרוחה חמאת הליטוף של התקשורת ונהגה בהתאם.."

מלכא רצה להינות מכל העולמות: מחיבוק השרה שהכירה בשלב מאוחר יותר בתזמורת האנדלוסית אשדוד כתזמורת לאומית, מה שמזרים לה כסף רב ממשרד התרבות. מצד שני הוא ליקק מין נסתם לכל אותם אמנים בכך, שהזמין אותם להופיע בפסטיבלים שערך באשדוד וכעת הוא גם נהנה מפרס של אגודת אמני ישראל. גם כדאי היה להם למשל לקרוא את מה שכתב עליו ועל התנהלותו כמנכ"ל המשכן, כבוד השופט הנערץ יהודה ליבליין במסגרת תביעה נגדו בבית משפט.

מה שחסר כעת לשמוע שמישהו בעירייה עוד יחשוב להעניק לו 'אות יקיר אשדוד' וזה בכלל יהיה סיום טוב לכל הבדיחה העצובה הזו שנקראת מוטי מלכא. או שנקום בוקר אחד ונשמע כי שרת התרבות המקורבת מאוד למלכא תודיע כי החליטה להעניק למלכא את הזכות להדליק משואה בערב יום העצמאות. רגב בשביל הפריימריס מסוגלת לעשות זאת.

פרשת הכרטיסים: מלכא חילק לחבריו כרטיסים חינם בכמיליון שקלים

פרשה חמורה נוספת בה היה מעורב ונחשפה רק לפני שנה הייתה פרשת הכרטיסים להופעות. המנכ"ל מלכא, במקום שיהיה הוגן ולא יפלה לרעה מי שרכש כרטיסים בכסף טוב ולאחרים ייתן בחינם, רק בגלל שהם חבריו הוכיח שוב בפרשה הזו כמה הוא שם קצוץ על כל מי שבא לו. אלא שהיה מי שהחליט להתלונן עליו, מתוך המשכן למבקר המדינה שפשט על המשכן בדק חקר ומצא ממצאים חמורים. מבקר המדינה הפורש, יוסף שפירא בדוח מתאר את השיטה הנלוזה והמושחתת של מלכא של חלוקת כרטיסים והזמנות למופעים לעצמו, לחבריו, לראשי ערים, מפקדים בכירים ואנשי תקשורת המועדפים עליו.

המבקר חשף לא מעט מקרים חשודים לפיהם, מאות כרטיסים שחולקו לנתמכי הרווחה ונמסרו למנהלת הרווחה נעלמו או הושמדו. בסך הכל חשף המבקר כי המשכן והחברה העירונית חילקו ביחד במשך 3 שנים כרטיסים חינם למקורבים בניגוד למינהל תקין ובניגוד לדין 15,700 כרטיסים בשווי כולל של כמיליון שקלים. המבקר המליץ למשרד הפנים לחייב באופן אישי על הנזק את נושאי המשרה ובראשם מנכ"ל המשכן מוטי מלכא. האם חוייב מלכא על פי הנחיית המבקר?

517185289396362851718525

כזה דו״ח מבקר מדינה חמור מעולם לא נכתב על בכיר בעירייה. לקרוא ולהתבייש במה שעשו נושאי המשרה במשאב הציבורי שקרוי: כרטיסים למופעים עירוניים. צוותים של מבקר המדינה, יוסף שפירא שבילו חודשים רבים ונברו במסמכים של המשכן לאמנויות הבמה והחברה העירונית, חשפו תמונה מזעזעת ומקוממת. חלוקת כרטיסים לאירועים באופן שרירותי מפלה וחסר שוויון, בניגוד למינהל תקין ובניגוד לדין.

אנשי מבקר המדינה שפשטו על משרדי המשכן והחברה העירונית בסוף שנת 2017 עשו זאת בעקבות תלונות של עובדי המשכן ותושבי אשדוד שגילו את "הבלוף" בחלוקת הכרטיסים למקורבים לצלחת של חלק מבכירי עיריית אשדוד ובראשם מנכ"ל המשכן מלכא, שהתעלה על כולם בשיטות שהוא נקט בחלוקת הכרטיסים למופעים הרבים. כך למשל, נהג לקבל לידיו באופן אישי על כל מופע עשרות כרטיסים, חילק למפקדים בכירים, ראשי רשויות ולחלק מהתקשורת המקומית תוך שהוא מפלה מקומונים אחרים בניגוד לדין. גם תשובותיו של מלכא והמשכן בראשו הוא עומד למבקר המדינה היו שלא מן המדויקות והמבקר אף העיר כל כך.

כצנלסון דרש: לפטר את מוטי מלכא

מלכא ששופך מיליונים על פסטיבלים שמעניינים בקושי עשרות בודדות של תושבי העיר, מפרסם במיליונים על הופעות בכלי תקשורת ארציים, שבעקבותיהם מגיעים מעט מאוד. הסכומים שהוא משלם לאמנים הם פי כמה וכמה מההכנסות מכרטיסים. ברור שלא תמיד במופעים עירונים מסתכלים על שורת הרווח, אבל כשמדובר בהופעות שלא מעניינות את הציבור באשדוד וכעת מתברר שגם כרטיסים מחולקים בחינם למקורבים, הפרצוף של מלכא וחבריו והשיטות שלהם נחשפות ברבים על ידי מבקר המדינה ושוב עושים בושות לתדמית של אשדוד.

בעקבות הדוח החמור שיגר בדיוק לפני שנה ממלא מקום ראש עיריית אשדוד, שמעון סניה כצנלסון מכתב בהול לראש העירייה ד"ר יחיאל לסרי ובו דרישה לפיטוריו של מלכא. "נדהמתי לשמוע כי מלכא מחלק כרטיסים חינם לכל מי שהוא חפץ בייקרו" כתב כצנלסון . "אני דורש ממך לסרי לפטר אותו מיידית ולדרוש ממנו החזר של מיליון שקלים לקופת העירייה”.

2741717415252363

מי שמכה על חטא כיום היה ראש עיריית אשדוד לשעבר, צבי צילקר, שמצטער שלא פיטר אותו. בתקופת כהונתו כראש עיריה הגיעו אליו תלונות רבות על תפקודו של מלכא בהיותו מנהל מתנ"ס ׳תקוותינו׳. בשיחה אתו באחרונה אמר צילקר :"התחננו עבורו כדי שלא אפטר אותו, ואני מצטער שלא פיטרתי אותו”.

כך נכשל מלכא בניהול האנדלוסית שפירק

מלכא ניהל למעלה מ-13 שנים את התזמורת האנדלוסית שלמרות שגלגלה תקציבים של מיליוני שקלים נקלעה לגירעונות כספיים וגם הסיוע של מינהל התרבות ותכנית הבראה לא הועילו. הניהול שלו הקלוקל, בא לידי ביטוי בדו"ח ביקורת חמור על עמותת התזמורת האנדלוסית שערך ב-2009 משרד רואי החשבון נבון- ויספלד לבקשת החשב הכללי באוצר. הדו"ח שהועבר למשרדי הממשלה תומכים בעמותה, לחשב הכללי, לרשם העמותות ולגופים נוספים הצביע על ניהול כושל, החלטות הנהלה בלתי סבירות, הסכמים דרקוניים וניגוד עניינים של חברים בוועד המנהל.

הדו"ח נכתב ב-2007, שנה לאחר שהתזמורת זכתה בפרס ישראל למפעל חיים. התזמורת נקלעה לגרעון תקציבי עמוק ובעקבותיו המשכורות של חלק מהעובדים, שולמו באיחור של חודשים או שקוצצו. עובדי התזמורת הביעו מרירות על כך שהם מקופחים בשכר בעוד שעובדים מסוימים אחרים בתזמורת, בהם המנכ"ל מלכא, מקבלים משכורות גבוהות. על מנת להגן על זכויותיהם, העובדים התארגנו תחת ההסתדרות הכללית, הקימו ועד עובדים וחתמו על הסכם קיבוצי. בשלב מאוחר יותר עובדי התזמורת פתחו בשביתה. הנהלת התזמורת פתחה במשא ומתן עם נציגות ועד עובדי התזמורת אך תהליך זה נכשל וכך בסוף ינואר 2009 הנהלת התזמורת החליטה לפטר את כל עובדי התזמורת ונגניה. הפיטורים היו בעת שביתה חוקית ממושכת של עובדי ונגני התזמורת. זמן מסוים לאחר מכן בית המשפט הוציא צו פירוק לתזמורת.

1255363

(צילום: לימור אדרי)

על פי הדו"ח עמותת התזמורת האנדלוסית לא הצליחה לעמוד ביעדי תכנית ההבראה שנקבעו ב-2003. אחד הממצאים שעלו מהדו"ח היה קשור בגרעון הענק שצברה התזמורת, תוך שהמוסדות התומכים מעבירים לה עוד ועוד כספים. ב-2003 קיבלה התזמורת האנדלוסית תמיכות מיוחדות ממינהל התרבות ועיריית אשדוד שנועדו להפעלת תכנית הבראה עקב גירעון בסך שלושה מיליון שקלים, שבעטיו חל גם קיצוץ משמעותי ביותר בשכר העובדים ונותני השירותים. למרות זאת, הדוחות הכספיים ל-2006, השנה שבה אמורה היתה תכנית ההבראה להסתיים, הצביעו על כך שהתזמורת נמצאת באותו גירעון – 3 מיליון שקלים. מנכ"ל התזמורת מלכא, ניסה על פי הדו"ח, לגלגל את האשמה על מי שהיה מנכ"ל התזמורת ב-2007, עופר אמסלם (כיום מנכ"ל התזמורת האנדלוסית הים תיכונית") אך הביקורת מצאה "כי האחריות הניהולית היא של מלכא והוועד המנהל".

העלה את שכרו ב-30 אחוז ורכש רכב יוקרתי

חלק ניכר מהדו"ח התייחס לריבוי התפקידים של מלכא. ב-2006 הוא כיהן כמנכ"ל התזמורת האנדלוסית, בספטמבר 2006 הודיע מלכה באסיפה הכללית על כוונתו לפרוש מתפקידו כמנכ"ל ולשמש כיועץ אסטרטגי אמנותי של התזמורת, וזאת כדי לכהן כמנכ"ל בהתנדבות באגודת הידידים של התזמורת. במקביל כיהן מלכא גם כמנכ"ל בשכר ב"מרכז לפיוט ושירה". בקשתו אושרה על ידי האסיפה הכללית. לדעת הביקורת, פעלו מלכא והיועץ המשפטי של העמותה בניגוד לדעת רשם העמותות בעניין זה. באפריל 2008, זמן קצר לאחר פרישתו מתפקיד מנכ"ל התזמורת, הוא ביקש לחזור לתפקיד וזאת בהסתמך על ההסכם שנחתם איתו לפיו יוכל לחזור לתפקיד בתוך 120 יום. הוועד המנהל אישר את בקשתו של מלכא והוא חזר במאי 2008 לכהן כמנכ"ל התזמורת. הביקורת מצאה כי "הסכם דרקוני מהסוג הזה לא עולה בקנה אחד עם מינהל תקין, ויש במקרה זה להאיר על התנהלות העמותה".

 

הדו"ח מציין עוד כי בעקבות חריגת שכרו של מלכא ב-2005 בסך 20 אלף שקלים נקנסה התזמורת ב-2007 ב-100 אלף שקלים. עוד מתברר כי התזמורת חויבה ב-2007 ב-50% מעלות חשבון הטלפון של אגודת הידידים, על פי הוראת מלכא. בישיבת הוועד המנהל בספטמבר 2008 אישר הוועד המנהל שהעמותה תשלם את העלות המלאה של הוצאות הרכב בסך 72 אלף שקלים לשנה. מהתזמורת נמסר אז למחברי הדו"ח כי כל הפעולות נעשו על פי ההסכמים.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן