למידה יוצרת של תרבות המקאם

״המקאם״ סדרת מפגשי למידה יוצרת בתדר של המוזיקה הערבית בדרך תרבותית, מסורתית וחווייתית עם המרצה, המוזיקאי והפייטן זיו יחזקאל מגיע לאשדוד

צילום: דוד אסייג
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

אחרי ההצלחה של סניפי המקאם בפתח תקווה וירושלים בשלוחת המרכז לתרבות האנדלוסית ולפיוט בישראל, עכשיו גם באשדוד. המקאם, מהווה מרכיב מרכזי במסורת המוסיקלית המזרחית והוא אחד האלמנטים הבסיסיים והחיוניים לביצוע והבנת המוסיקה של עולם התפילה והפיוט בקהילות המזרח.

בבית הספר ״המקאם״ לומדים "מוסיקה", את הבסיס, מהי התרבות הזו, מהם החוקים ומהם כללי המשחק, הז'אנרים השונים במוסיקה הערבית, את הסולמות, את דרך השימוש ואופן הטיפול בהם, מאיפה בא כל דבר ומדוע, הבדלי הסגנונות בין מדינות שונות, ובין התרבות הערבית לתרבות היהודית, מה מקורי ומה מושאל, שלל מונחים וערכי יסוד מוזיקליים המיוחדים דווקא למוזיקה הערבית, מה מבצעים וכיצד, חילוקי הדעות בין המלחינים השונים, ומקומה של ה"מקוריות" בתרבות המזרחית, אצל הערבים ואצל היהודים בארצות ערב השונות.
את הלימודים מוביל זיו יחזקאל – מתמחה בתורת המקאמים ביסודות המוסיקה ערבית הקלאסית. מעבר לשירה, הוא קורא, כותב, ומבין את השפה הערבית – המדוברת והספרותית, מנגן על כלי נגינה – עוד / כינור / צ‘לו ומעביר קורסים בכל רחבי הארץ.

״במוזיקה מערבית יש סולם ואילו במוזיקה ערבית אין סולמות אלא צריך לבנות משפטים מוזיקליים ולא כצליל בודד, כמו היחס בין כתיבה של שפות רגילות לשפה הסינית (הסינים כותבים ציורים שבסוף יוצא מהם משפט), כך היא בעצם מוזיקת המקאם״, מסביר יחזקאל ומוסיף כי תרבות המקאם קיימת במדינות כמו טורקיה, יוון, מרוקו רק ההבדל ביניהן הוא בצבע והגישה השונה למשפטים המוזיקליים.

בקורס המקאם של יחזקאל ההשפעות הן בעיקר ממדינות מצרים, סוריה ולבנון עם נגיעות קלות של טורקית, יוונית, טוניסאית ומרוקאית.

אז מי מגיע ללמוד מקאם?
״המקאם מדבר אל פייטנים ונגנים מתחילים ומתקדמים (קיימות שתי קבוצות שונות) וגם לאנשים עם אהבה לדבר הזה, בלי רקע ממשי. בעיקר אנשים שיש להם חיבור לשירת הבקשות בבתי הכנסת, ערבי פיוטים ואנשים אף שאוהבים להיכנס ליוטיוב ולשמוע תפילות, חזנות. מיועד לגילאי 20-50 פחות או יותר אך ישנן גם הפתעות: היה תלמיד בר מצווה וגם איש בגיל 60. למקאם מגיעים מכל רחבי הארץ מדרום ועד צפון.

לפרטים נוספים והרשמה: המרכז לתרבות האנדלוסית ולפיוט בישראל 08-9568333 (הדר)

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן